Modernism in Children’s Literature: The case of Gertrude Stein`s The World is Round
Resumen
There is little discussion on the relationship between the terms: Children’s Literature and Modernism. Stream-ofconsciousness in children’s literatura appears to have not been historically recognized, nurtured, nor very much explored by authors and/or illustrators. Gertrude Stein’s The World is Round, published in 1939, provided an entirely new exploration into the moods of childhood. Written in a unique prose style, the book chronicles the struggle of nine-year-old Rose in exploring the ideas of personal identity, thereness and otherness while being placed in a round world. Existe una discusión limitada sobre la relación entre los términos: Literatura Infantil y Modernismo. El flujo de la conciencia (stream-of-consciousness) en la literatura infantil parece no haber sido históricamente reconocida, nutrida, ni muy explorada por autores y/o ilustradores. El Mundo es Redondo de Gertrude Stein, publicado en 1939, proporcionó una exploración completamente nueva de los estados de ánimo de la infancia. Escrito en un estilo de prosa único, el libro narra la lucha de Rose de nueve años al explorar las ideas de identidad personal, el estar allá afuera (thereness) y la otredad mientras se la coloca en un mundo redondo.
Fuente
LIJ. IBERO. Revista de Literatura Infantil y Juvenil Contemporánea (ISSN
2448-7848),Vol. 6, núm. 13 (enero - junio 2022), pp. 37-44
Area de conocimiento
HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA
Temas
Modernism
;
Children’s Literature
;
Stream-of-consciousness
;
Gertrude Stein
;
Otherness modernismo
;
Literatura Infantil
;
Flujo de la conciencia
;
Alteridad
;
HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA
;