Importance of Fratelli tutti in India. Bridging and Moving Beyond Divisive Boundaries
La importancia de la Fratelli tutti en la India Construir puentes y superar las fronteras divisorias
Resumen
We are all connected: my acts or lack, thereof impact the life of the “other”. The world today is afflicted with acute xenophobia and conflicts. Most people worldwide are caught in the whirlpool of greed and indifference towards others. On discerning the world-system, Pope Francis presented to humanity two illuminating, but closely related social encyclicals: Laudato si’ (2015) and Fratelli tutti (2020). Broadly speaking, Fratelli tutti appeals to interreligious cooperation and popular forms of social consensus as the best path to social friendship, equality, and peace. We are not naturally born as brothers and sisters, rather we must learn to become so every day. Only together can we mend the garment of humanity. Pluralism is India’s most appreciated characteristic, along with the freedom to believe and practice the religion of one's choice. These characteristics constitute the most significant experiences of the Indian citizenry in this largest secular democracy. The article reflects on the reception of Fratelli tutti in pluralistic India that is today threatened and disfigured by stark and growing social inequalities and indifference. It is also infected by the virus of fascist ideology that is birthing a society of fear and hatred. It explores the relevance of the encyclical in the life and mission of the Church in India that is challenged to move forward and search for concrete ways to promote a culture of care and establish communities of fraternity in the Church and society. India, pluralism, Hindu fundamentalism, inequalities, human dignity, prophetic call, interconnectedness of humanity, mission, care, social friendship, fraternity, Pope Francis, Fratelli tutti. Todos estamos conectados: tanto lo que hago como lo que dejo de hacer afecta la vida del “otro”. El mundo está hoy sacudido por una grave xenofobia y por importantes conflictos. La mayoría de la humanidad se encuentra atrapada en el torbellino de la codicia y de la indiferencia hacia los demás. Con la intención de discernir acerca del sistema mundial, el papa Francisco presentó a la humanidad dos encíclicas sociales clarividentes y estrechamente relacionadas entre sí: Laudato si’ (2015) y Fratelli tutti (2020). En términos generales, Fratelli tutti apela a la cooperación interreligiosa y a formas populares de consenso social como el mejor camino hacia la igualdad y la paz. No nacemos naturalmente hermanos o hermanas, sino que cada día debemos aprender a serlo. Solo juntos podemos remendar el desgarro de la humanidad. El pluralismo es la característica más apreciada de la India, junto con la libertad de creer y de practicar la religión que cada uno desee escoger, lo que constituye la experiencia más significativa de la ciudadanía india en la mayor democracia del mundo. Nuestro artículo reflexiona sobre la recepción de Fratelli tutti en esta India plural, hoy amenazada y desfigurada por la indiferencia y las duras desigualdades sociales que no dejan de aumentar. India sufre también el virus de la ideología fascista que engendra una sociedad donde abunda el miedo y el odio. Nos adentramos aquí en la relevancia de esta encíclica para la vida y la misión de la Iglesia en India, que tiene el desafío de avanzar y de buscar formas concretas de promover una cultura del cuidado, así como de formar comunidades de fraternidad en la Iglesia y la sociedad.
Fuente
Revista Iberoamericana de Teología (ISSN: 1870-316X),Vol. 18, Núm. 34 (2022), pp. 161-182
Area de conocimiento
HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA
Temas
India
;
Pluralism
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Hindu fundamentalism
;
Inequalities
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Human dignity
;
Prophetic call
;
Interconnectedness of humanity
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Mission
;
Care
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Social friendship
;
Fraternity
;
Pope Francis
;
Fratelli tutti
;
Papa Francisco
;
Pluralismo
;
Fundamentalismo hindú
;
Desigualdades
;
Dignidad humana
;
Llamada profética
;
Interconexión de la humanidad
;
Amistad social
;
HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA
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